Sygnaliści

Sygnaliści - informacje

W Banku Spółdzielczym w Błaszkach wdrożyliśmy zalecenia Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

Na jej podstawie wprowadziliśmy procedurę, która w szczególności przeznaczona jest dla byłych i obecnych pracowników, współpracowników, kandydatów do pracy, stażystów, dostawców, kontrahentów, osób reprezentujących akcjonariuszy czy członków organów banku.

Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje obszary takie jak:

  • korupcja,
  • zamówienia publiczne,
  • usługi,
  • produkty i rynki finansowe,
  • przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
  • bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami, bezpieczeństwo transportu,
  • ochrona środowiska, zdrowie publiczne, ochrona konsumentów,
  • ochrona prywatności i danych osobowych,
  • bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych,
  • inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.

Co powinno zawierać zgłoszenie

Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie:

  • na czym polega naruszenie,
  • opis wszystkich znanych szczegółów danej sytuacji, np. kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość.
  • dodatkowe informacje, takie jak lista świadków czy posiadane dowody (e-maile, zestawienia, faktury, itp.).

Przy składaniu zgłoszenia rekomendujemy podanie adres do kontaktu (np. adres korespondencyjny, adres e-mail czy numer telefonu). Brak jego przekazania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych.

Jak przesyłać zgłoszenia

  • Zgłoszeń możecie dokonywać ustnie lub pisemnie za pomocą dedykowanych kanałów dostępnych w banku.
  • Zgłoszenia ustne mogą być dokonywane osobiście – poprzez spotkanie z osobą przyjmującą zgłoszenia, zorganizowane w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia przez sygnalistę takiego zgłoszenia.
  • Zgłoszenie można złożyć w formie pisemnej bezpośrednio do komórki ds. zgodności;
  • Zgłoszenie można wysłać listem zwykłym na adres Banku (siedziba) do komórki ds. zgodności z dopiskiem „do rąk własnych”;
  • Zgłoszenia pisemne mogą być dokonywane elektronicznie – na adres e-mail: zgloszenia@bankblaszki.pl

Wszystkim osobom, które zgłaszają wnioski zapewniamy poufność.